1. Uppdragets omfattning
– Detta avtal ersätter alla tidigare löften, avtal, offerter, förfrågningar både skriftliga och muntliga, endast det som återfinns på avtalet gäller. Skall en ändring göras i detta avtal måste det ske med skriftlig/mailad godkännande från J2 Flytt & Transport AB eller nytt avtal.
II) Avtalet vinner kraft och är först giltig efter erhållen mailbekräftelse efter signerad eller godkänd offert. Innan dess skall den endast räknas som en godkänd offert som J2 har rätt att tacka nej till.
III) Uppdraget omfattar transport av bohag mellan en eller flera avtalade avsändar- och mottgaradresser inklusive lastning och lossning på respektive adress. Uppdragets beskrivning framgår av avtalet/orderbekräftelsen. J2 äger rätten att använda sig av tredjeman utan tillåtelse från kund för utförandet av överenskommen tjänst.
IV) Uppdraget skall anses påbörjat när man påbörjar lastning av bohaget eller påbörjar packning och skall räknas som avslutat när sista saken ur bohaget är inburet eller om urpackning ingår när sista saken är uppackat och ställt på sin plats. Alternativt när angivna antal vändor som återfinns i avtalet är utfört och levererat, antingen i Kubik eller i vikt. Vid fler vändor är det i mån av möjlighet eller tid och då sker det mot tillägg enligt ordinarie prislista/per man/påbörjad timme. Här kan både kund och utförare tacka nej till fortsatt utförande utan tillägg eller prisavdrag.
V) Om inte annat har avtalats omfattar uppdraget inte:
– Transport av motorsängar, flyglar, Pianon, biljardbord, eller andra onormalt tunga eller skrymmande föremål.
– Från/tillkoppling av fast belysningsarmatur, datorer samt annan elektronisk utrustning
– Nedtagning och uppsättning av inredningsdetaljer som fasta hyllor, gardiner, draperier, tavlor, speglar mm.
– Ur- och inkoppling av vattenslangar, diskmaskiner, kyl/frysskåp, dusch/badkar, Installationer och urkoppling av TV och radio eller liknande med tillhörande antenner, kablar och ledningar.
– Transport av värdesaker som pengar, värdepapper, ädelmetaller, smycken, klockor eller därmed jämförliga värdesaker.
– Transport av föremål som kan vålla person – eller egendomsskada så som; explosiva och eller frätande ämnen. Vapen, ammunition eller andra brandfarliga/frätande ämnen etc.
– Illaluktande föremål
– Färsk och frusen mat samt temperaturkänslig gods.
– Tömning av vattensäng
– Transport av levande djur
– Levande växter samt vin, öl och sprithaltiga drycker dock med undantag att om så sker efter önskemål är det med full ansvarsfriskrivning.
– Flyttstädning, tömning av sopor och eller återvinning.
– Demontering och montering av möbler, likaså hantering av möbler som pga. av dess konstruktion inte lämpligen bör demonteras ex. limmade och/eller spikade möbler.
2. J2 Flytt & Transports ansvar
J2 ansvarar för att uppdraget blir utfört på ett fackmässigt sätt och med omsorg vårda och ta hand om kundens bohag och egendom. Ta i beaktning kundens önskemål så gott det går, i samråd med kunden ta till vara dennes intressen i den mån det går. J2 äger rätten att utföra flyttar i egen regi, via underentreprenörer, inhyrd personal, åkare eller annan tredje part utan något speciellt medgivande från kund. Dock är det alltid J2 som är avtalspart med kund. Saker som har ett högre värde eller är speciellt ömtåliga skall alltid återfinnas i ett separat dokument och inspekteras av transportören.
Med särskilt värdefulla föremål anses föremål med ett värde som är högre än ett halvt prisbasbelopp enligt lag (1962:381) om allmän försäkring. Detta dokument revideras både vid lastning att allt finns med samt vid urlastning där man åter reviderar antal och att det är samma skick. Har kund eller av kund utsedd person/er vid avlastning ej uppmärksammat att något saknas eller ej kommit med och ej anmält detta omgående till J2 Flytt & Transport AB på plats accepteras inte momentet i senare skede, likaså ersätts dessa saker ej. Det är alltid kunden som måste bevisa att anmälan gjorts till J2 vid avlastning. För de fall där ingen finns vid avlastning där avlastning skett oavsett orsak kan ersättningsanspråk ej göras gällande eventuella skador eller förlust av egendom.
Kundens ansvar
Kunden ansvarar dock för alla skador som kan anses bero på brister i packning eller demontering av möbler som denne själv utfört. Därför ersätts ALDRIG skador på sådant kunden packat själv ex. flyttlådor, likaså full ansvarsfriskrivning på de moment som kunden hjälper till med. Ex om kund hjälper att bära en TV och man ramlar så är det på kundens risk och ansvar oavsett vem som föll eller tappade föremålet, Kund hjälper till att demontera en möbel som senare visas vara skadad. Har kundens särskilt högt värderade föremål eller speciellt ömtåliga föremål där man uppskattar värdet till mera än 3000: – måste detta deklareras innan till transportören, görs inte detta skall full friskrivningsrätt gälla för J2 Flytt & Transport AB och inget skadeanspråk kan riktas mot företaget eller för tredje man om man använt sig av det. Kundens svarar för att allt finns tillgängligt i samband flytten, gäller framför allt att eventuella bomnycklar finns hos kund. Skulle bomnycklar eller annat fattas, saknas, ej finnas tillgängligt som hindrar att man kan starta eller utföra flytten äger J2 ta ut en stilleståndsavgift för tiden man väntar att kund införskaffar det nödvändiga. Stilleståndsavgiften är 500:-/man/påbörjad timme efter Rut, har man ingen rätt till rut-avdrag är priset det dubbla. Skulle man kunna utföra flytten fast avsaknad av nycklar eller liknande finns risk att uppdraget fördyras pga. avstånd mellan bil och lägenhet då man kan bli tvungen att parkera längre bort, J2 Flytt & Transport AB förbehåller sig rätten att tilläggs debitera kund med minst ordinarie prislista. Kan inte flytt påbörjas äger J2 Flytt & Transport AB att debitera fullt för flytten, eventuellt i mån av tid flytta fram flytten till nästkommande lediga tid samt ett tillägg motsvarande framkörning i första flytt dock minst en timmes arbete.
3. Datum & Tider
I) Alla tider på flyttprotokollet är ungefärliga och kan komma att ändras utan medgivande från beställaren då det kan avse väg/väderförhållandet, sjukdom, olyckor eller annat som J2 inte kan påverka.
II) Då kunden antingen har ett pris / en prisplan som startar först när man påbörjar uppdrag utgår ingen ersättning eller avdrag om man kommer senare än angivet i ordern/bekräftelsen.
III) Då J2 har flera flyttar/dag kan de dra ut på tiden, och skulle en flytt ej hinna påbörjas på utsatt datum eller tid pga. tidsbrist äger J2 rätt att skjuta på den till dagen efter utan extra kostnad för kunden alternativt om kunden önskar en konstandsfri avbokning. Dock ersätts inga förseningar av planerad flyttstart eller att flytten dragit ut på tiden.
IV) J2 har endast en starttid som är 08.00 på vardagar samt 09.00 på helger, resten av tiderna är så kallade ”öppen starttid”, vilket innebär att Flytten startas under dagen efter annan eller andra flyttar man haft tidigare. Kunden måste vara tillgänglig hela dagen. V) Finns inte kunden på plats på utsatt adress eller är inte tillgänglig så flytten ej kan påbörjas äger J2 rätten att avbryta flytten efter 3 kontaktförsök eller max 30 minuter och debitera kunden hela uppdraget utan skatteavdrag.
4. Dokument och riktlinjer
Vid lokalflyttar behövs ingen inventarielista. Endast notering om tunglyft och boendeinformation med vånings information samt om det finns hiss, hissens storlek, avstånd mellan parkering och boende. Det som återfinns i avtalet är det som gäller, när volym, vikt tid uppnåtts skall avtalet anses vara fullfyllt. I den mån kunden önskar fler bilar, vändor, ytterligare eller annan hjälp tilläggs debiteras detta enligt ordinarie prislista med minst 500:-/man/påbörjad timme efter Rut inklusive moms om inte annat överenskommit och framkommer i avtalet. Vid långväga flyttar måste kunden inkomma med en inventarielista som överensstämmer med offererad vikt/volym, bilarna som används är lätta lastbilar mellan 18 23m3 med en totalvikt på 3500KG. Det som är på inventarielistan är det som är avtalat. Skulle kunden ej inkomma med en inventarielista, eller en ej komplett inventarielista eller en inventarielista där vikt och /eller volym ej kan i förväg beräknas kommer J2 uppskatta dess vikt/volym och justera vid lastning eller första vågstation. Har kunden beställt en lätt lastbil men lasten kräver fler lastbilar kommer extra bilar tilläggsfaktureras enligt ordinarie prislista, dock minst det man kommit överens för en bil i avtalet då avtalet skall anses fullfyllt när man lastat överenskomna volymen/vikten.
– Skulle kunds bohag ej få plats i bilen pga. vikt – se vikt/volym.
– Skulle kunds bohag ej få plats i bilen pga. volym kommer man erbjuda ytterligare bil/bilar – se vikt/volym.
– Vid utlandsflytt inom Schengen (EU) måste inventarielistan överensstämma med bilens last och utskriven CMR.
– Vid utlandsflytt inom EU (ej Schengen) måste inventarielistan överensstämma med bilens last, utskriven CMR samt att inget utöver det angivna får tas med.
– Vid utlandsflytt utanför EU måste kunden utöver inventarielista inkomma med nödvändiga dokument för tulldeklaration. Inget utöver deklarationen får tas med.
A) En flytt som kräver tulldeklaration påbörjas först efter erhållna export/importdokument från aktuellt land. Om flytt ej påbörjas pga. tulldeklarationer ej är klara kan kund ej göra anspråk på ersättning för dröjsmål eller orsakade kostnader.
B) Skulle inlämnad tulldeklaration ej överensstämma med CMR eller att fler /andra saker kommit med utan att de deklarerats innan debiteras kund för de extra kostnader som uppkommer i samband med detta, inklusive stilleståndsavgift.
C) Skulle det finnas brister i inlämnad tulldeklaration som gör att man stoppas vid gränsen debiteras stillestånds avgift tills situationen är löst. Skulle man ej kunna lösa situationen och måste avbryta flytt eller köra tillbaka debiteras kund för hela flytten samt de extra kostnader som orsakats av situationen samt stillestånds avgift.
D) Skulle man stoppas av myndigheter pga. något kunden har i bohaget som ej är tillåtet att frakta eller föra in / ut ett land oavsett om det är ett transit eller destinationsland debiteras kunden för alla uppkomna kostnader inklusive böter, vite mm samt stilleståndsavgift. Skulle man vara tvungen att bryta eller köra tillbaka saker debiteras kund för hela flytten utöver uppkomna kostnader och stilleståndskostnader.
5. Vikt & Volym
På alla ordar finns det antingen angivet vikt / volym där vikten går alltid före volym eller antal lätta lastbilar, alternativt antal vändor med en lättlastbil.
I). Bilen räkans som fullastad när den överenskomna volymen eller maximala lastvikten har uppnåtts oavsett om man har lastvolym till godo.
II a). Med volym anses en lättlastbil på 18–23 kubik (m3), volymen räknas dock hur man kan lasta bilen utan att skada möbler eller personskador. Bilens volym räknas fullastad med den del av bohaget som ryms i bilen utan att överstiga vikten.
II b). Även om man räknat att möblernas volym understiger 18–23 m3 men att man ej kan lasta allt utan att skada möbler skall bilen anses fullastad och lastvolymen uppnådd. Resterande bohag körs då i extra vända eller charter av ytterligare bil till ordinarie prisplan.
II c) vid större volym, exempelvis 40–46 m3, menas 2 stycken lätta lastbilar (18 23m3), 60-65m3 menas 3 stycken lastbilar, dock är vikten alltid prioriterad och gäller före volym. Vikten är baserad på bilarnas totalvikt på 3500KG/Bil.
III a) Är det angivet i avtal 1 lastbil räknas volymen på det som får plats i bilen utan att överstiga bilens totalvikt på 3500KG.
III b). Med fler vändor eller fler bilar är något som bestäms av utföraren av flytten. Ex om det står 2 bilar menas det 1 bil 2 vändor eller 2 bilar 1 vända osv. Företagets hårda Viktpolicy är strikt reglerat av lagen och innebär automatiskt olovligkörning för bl.a. (Trafikförordningen 4 kap 4 §, Straffansvar förare Trafikförordningen 14 kap 4 §, Trafikförordningen 14 kap 11 §) Max vikt per flyttlåda får inte överstiga 20KG, alla Skåp, byråer etc. måste vara tomma, alla saker skall vara i flyttlådor eller påsar. Ingen sak eller möbel får väga över 60KG utan att deklareras som övervikt. Flytthjälpen tar endast ansvar för innehållet i de flyttlådor man haft packning av företagets personal. Föraren uppskattar endast lastvikten vid lastning och skall ej anses som slutgiltigt OK på vikt. Dock är det ALLTID föraren som bestämmer när bilen skall anses vara fullastad.
6. Övervikt & Överlast
J2 Flytt & Transport förbehåller sig rätten att väga varje enskilt ekipage efter lastning för en kontrollvägning på närmaste våg/kontrollplats, vid överlast kommer man att plocka ut och chartra extra bil och debitera kunden mellanskillnad utan att innan fråga om lov. Föraren kan endast uppskatta lastvikten vid lastning och skall ej anses som slutgiltigt OK på vikt utan endast en uppskattning.
I). Vid lättare överlast på max 10% av totalvikten kan man fortsätta färden efter OK från föraren dock tillkommer det an avgift på 0,1% av ordervärdet dock minst 10: – per KG för övervikten samt eventuella böter om man ej vill chartra extra bil.
II). Vid överlast mellan 10–20% av totalvikten kan man fortsätta färden efter OK från föraren dock tillkommer det an avgift på 0,2% av ordervärdet dock minst 20: – per KG för övervikten samt eventuella böter om man ej vill chartra extra bil. Om föraren ej vill köra med övervikt måste kunden chartra extra bil till ordinariepris. Eventuell stilleståndsavgift tills ny bil kommer samt omlastning debiteras kund enligt ordinarie prislista.
III). Vid överlast över 20% av totalvikten kan man inte fortsätta färden utan kunden måste chartra extra bil mot ordinarie pristillägg. Här måste kunden chartra extra bil till ordinariepris. Eventuell stilleståndsavgift tills ny bil kommer samt omlastning debiteras kund enligt ordinarie prislista.
IV). Om kund mot förmodan ej skulle vilja chartra extrabil äger J2 Flytt & Transport AB rätten att man avbryter flytten och kör tillbaka lasten samt debitera kunden för hela flytten samt uppkomna kostnader i samband med detta som exempelvis stillestånd, kostnader för omlastning mm.
V) Om kunden hämtar upp överlasten vid vågstationen tillkommer det en avgift för stillestånd samt omlastning.
7. Priser
Alla priser i avtalet är efter Rut avdrag inklusive moms om inte annat anges.
1 lastbil menas och innebär 1 vända med lättlastbil med totalvikt på 3500KG och inkluderar; Lastning, lossning, transport mellan punkt A-b, personal samt angiven kubik/vikt eller det som ryms i bilen se punkt 5 för detaljerad information mellan angivna adresser på ordern. Den maximala lastvikten på ekipaget är alltid prioriterad, och kommer man upp till maximal lastvikt trots att det finns lastvolym kvar räknas lastbilen vara full och att den överenskomna volymen är fullastad. Likaså om man fraktar ömtålig gods som ej tål att staplas, så bestämmer utföraren på plats när ekipaget är fullastad och därmed 1 vända uppfylld enligt avtal. Skulle fler vändor krävas med lastbil sker det mot ordinarie debitering med 500: /man/påbörjad timme efter Rut inkl. moms. alternativt charter av ytterligare bil vid längre sträckor än 1 timme bort till ordinarie prislista.
II) Har man bokat antal timmar gäller priset för det antal timmar man bokat i förväg, skulle tiden inte räcka till övergår taxan till ordinarie timtaxa med 500: /man/påbörjad timme efter den förbokade tiden. Den förbokade flyttiden skall alltid anses som ett flyttpaket / startpaket och ALDRIG som uppskattning eller ett löfte på hur lång tid en flytt / flytten kan komma att ta.
III) Vid paket som Small, Medium och Large menas:
– Small: Priset inkluderar 2 timmars flytthjälp inkl. manskap, bil & bränsle. Flytthjälp mellan A-B inklusive lastning, lossning och grovmöblering, dvs. att ställa ut möbler i respektive rum på sin plats. Går tiden över två timmar tilläggs debiteras de enligt ordinarie prislista med 500:-/man/påbörjad timme efter Rut inkl. moms.
-Medium: Priset inkluderar 1 vända med lätt lastbil inkl. manskap. Flytthjälp mellan A-B inklusive lastning, lossning och grovmöblering, dvs. att ställa ut möbler i respektive rum på sin plats. Boendet skall vara på våning 1 2 om det inte finns hiss. Bor du högre upp ska det finnas en hiss där allt kommer in i hissen. Alla andra moment som tillkommer debiteras enligt ordinarie prislista med minst 500:-/men/påbörjad timme efter Rut inkl. moms.
– Large: Priset inkluderar en total lastvolym på max 40-46 m³ (avser 1 stor bil eller 2 vändor med lätt lastbil) Flytthjälp mellan A-B inklusive lastning och lossning samt grovmöblering, dvs. ställa ut möbler i respektive rum på sin plats. Boendet skall vara våning 1–2 utan hiss eller högre våning med hiss där allt kommer in i hissen. Alla andra moment som tillkommer debiteras enligt ordinarie prislista med minst 500:-/men/påbörjad timme efter Rut inkl. moms. Måste vi köra fler vändor efter att volymen uppnåtts, eller att den förbokade tiden har passerat övergår taxan till en löpande timdebitering på 500kr/man per påbörjad timme efter RUT-avdrag inkl. moms (Gäller för samtliga paket).
J2 Flytt & Transport behöver inget godkännande av kund utan det är upp till kund att bevaka tiden och eller volymen, då man alltid försöker att slutföra flytten. Detta innebär har det blivit fler vändor eller extra tid äger J2 Flytt & Transport rätt att debitera tillägget enligt avtal och prislista utan att ha erhållit OK från kund innan.
IV) För moment som kräver fler manskap äger J2 Flytt & Transport rätt att kalla in fler personal utan medgivande av kund eller annonsering av detta innan mot timdebitering enligt ordinarie prislista om 500:-/man/påbörjad timme.
V) Skulle ex hiss inte fungera/är för liten att man måste ta trappor tillkommer en timdebitering/man/timme enligt gällande prislista. Samma sak gäller för packning, stillestånd samt andra tillkomna moment som ej i förväg överenskommits och finns på orderbekräftelsen. Som stillestånd menas all tid man ej kan utföra arbete så som exempelvis väntan på kund för att kunna lasta eller lossa, Väntan på nycklar till boende eller Bomnycklar, väntan på hiss eller hissreparatör, väntan på att kunna köra intill parkering om fler flyttbilar finns, väntan på kund om denna ej packat klart etc. priset gäller vid max 20 meters avstånd mellan lastbil och kundens bostad, vid större avstånd oavsett orsak äger J2 Flytt & Transport rätt till extra debitering enligt ordinarie prislista om det ej överenskommits innan och är upptaget i avtalet.
8. Betalning
Lokala flyttar betalas med swish direkt efter utförd flytt vid avlastning, flyttar mellan olika städer betalas med swish direkt efter lastning samt utlandsflyttar senast 5 dagar innan lastning till anvisat företagskonto om inte annat anges i avtalet. Faktura erbjuds inte till privatpersoner. Om utföraren och eller J2 Flytt & Transport har skäl att befara att kund inte kommer att betala enligt avtalet, får utföraren begära att kund ställer godtagbar säkerhet eller kvarhålla en mot fordran del av bohag/flyttlass till dess kunden fullgjort sina skyldigheter enligt avtal. Kund måste då avhämta kvarhållna egendomen hos utföraren på egen bekostnad på utsatt tid och plats eller boka in utkörning mot en tilläggsavgift beroende på uppdragets karaktär. Kostnad för lagerhållning kommer att tillkomma enligt ordinarie prislista. Skulle en flytt ej bli betalad på plats med swish av kund i enlighet med avtalet och man väljer att inte kvarhålla egendom sänds en faktura ut till kund med tillkommenen administrationsavgift på 200:- till beställarens mailadress med 10 dagars förfallodatum. Faktura 30 dagar netto erbjuds endast till av oss godkända företag och myndigheter och framkommer tydligt i avtalet. Dröjsmålsränta på sen betalning debiteras med 12% per år. Vi skickar endast ut en påminnelse, därefter går den vidare för indrivning.
9. Tillägg & tilläggsarbeten
Om uppdraget fördyras på grund av något som kunden ansvarar för och som transportföretaget inte kunnat förutse vid avtalets ingång, har transportören rätt till skäligt pristillägg, som skäligt pristillägg menas minst taxa enligt gällande prislista men kan även avse oförsedda merkostnader så som att anlita fler man, bilar och /eller underentreprenörer.
10. Tunglyft & Skrymmande
Allt över 60KG räknas som tunglyft och är inte dessa moment upptagna eller inkluderade i avtalet ingår de ej i den överenskomna arbetsbeskrivningen. J2 Flytt & Transport kan efter instruktion av kund utföra jobbet mot ett tillägg enligt ordinarie prislista. Skulle lyftet kunna orsaka person – eller annan skada äger J2 Flytt & Transport rätten att avstå från momentet utan rätt till ersättning eller prisavdrag. För det fall fler man och eller annan utrustning behövs äger J2 Flytt & Transport rätt att debitera det extra moment och kostnader.
11. Avbokning/Ombokning
Då kunden beställer en flyttjänst med eller utan flyttstäd gäller inte ” Ångerrätten ”för transporttjänster enligt 2 kap. 11§ Distansavtalslagen, alla tillval som extraarbete och eller flyttstäd, packning mm ingår därför i samma avtal. Dock äger konsumenter rätt till fri och kostnadsfriavbokning fram till 14 dagar före flytt och eller städ. Dock måste kunden maila in avbokningen till info@j2flytt.se där det framkommer tydligt att den som avbeställer flytten är samma person som beställaren annars accepteras det ej.
– Avbokning fram till 14 dagar innan flytt/städ – Kostnadsfri.
– Avbokningar 13–3 dagar innan utförande kan en avbokning accepteras mot en kostnad på 20% av totalsumman exklusive Rutavdrag, dock lägst 1500: –
– Avbokningar 1–2 dagar innan utförande kan en avbokning accepteras mot en kostnad på 50% av totalsumman exklusive Rutavdrag, dock lägst 2500: –
– För avbokning under flyttdagen/städdagen, eller att man ej finna på plats, ej kontakt eller nåbar eller på annat sätt ej meddelat oss på J2 om en -av eller -ombokning debiteras beställaren 100% av ordervärde/avtal utan rätt till Rut avdrag. För företag eller uppdrag utanför ”Rut berättigade Flyttjänster” är avbokning endast möjligt efter skriftligt godkännande av J2 Flytt & Transport. Dock måste kunden maila in avbokningen till info@j2flytt.se där det framkommer tydligt att den som avbeställer flytten är samma person som beställaren annars accepteras det ej.
12. Flyttstäd
Flyttstäd utförs enligt bifogad specifikation enligt de kvadratmeter kunden har uppgett, dock förbehålls rätten att kontrollera antal kvadratmeter på boendeadressen och korrigera priset automatiskt. Eventuell ångerfrist, avbokning regleras enligt punkt 11 i avtalet. Skulle fler moment tillkomma eller moment som inte är upptagna i beskrivningen debiteras kund enligt ordinarie prislista med 500:- /man/påbörjad timmer efter Rut avdrag inkl. moms. Om lägenheten ej är tom eller ej förberedd för flyttstäd enligt anvisning lämnas ingen städgaranti, samt att priset kan komma att justeras som ett vanligt städ enligt ordinarie prislista med 500:- /man/påbörjad timmer efter Rut avdrag inkl. moms. Moment som ej kan utföras i detta läge ger inte rätt till sänkning av pris.
Om lägenheten kräver extra städ, Grovstäd, eller andra moment som krävs för att kunna slutföra uppdraget äger J2 Flytt & Transport rätt att debitera extra för det arbete man utfört utan att innan annonsera detta eller avvakta ett samtycke av kund, som utgång är det ordinarie prislista med 500:-/man/påbörjad timme efter Rut inkl. moms. Men kan även avse annat skäligt tillägg. Skulle kund ändå få förfrågan om extra städ skall utföras och kund tackar nej, utförs momentet så gott det går utan att städgaranti och utan prisavdrag. För ej godkänd städ där kunden reklamerat utförandet inom 7 (sju) dagar äger kunden rätt till kostnadsfri efterstäd nästkommande lediga tid, om kunden ej accepterar detta räknas städet till fullo utförd och full betalning skall erläggas enligt avtal. För städ där kunden har känsligt material måste det annonseras till J2 Flytt & Transport AB eller dess partner innan påbörjan av städ, skulle det ej ske och användandet av något medel skadar någon del av inredning, möbler eller annat i bohaget ersätts det ej. Städpersonal äger rätt att avstå från moment som kan leda till person eller sakskador utan rätt till prisfråndrag. Det kan röra sig om att man ej kan dra ut något utan riskera repor, ömtåliga saker som kan gå sönder etc. Skulle städet avbrytas pga. av något kund orsakat skall städet räknas som utfört där ingen städgaranti ingår eller rätt för kund till prisavdrag. Detta stycke gäller framför allt om städpersonal känner sig hotad eller på annat sätt avvisad, befinnas sig i osäker miljö, utskälld, kränkt mm. Då personalen inte behöver tåla eller utsätta sig för psykisk eller fysisk ohälsa.
13. Skador & Försäkring
Transportbolaget har en transportörsansvarsförsäkring som omfattas och regleras enligt gällande normer och bestämmelser. Kunden bör dock alltid för egen del teckna separat objektförsäkring som omfattar skador på bohaget för de fall transportören inte är ersättningsskyldig. Kunden bör i eget intresse dokumentera eventuella skador för att underlätta en reklamation. Detta kan ske genom att skadat föremål sparas tills utredningen är klar. Alla eventuella skador skall anmälas skriftligen till J2 senast fem (5) dagar efter avklarad flytt på mailadress info@j2flytt.se annars accepteras de ej. Kund måste även inkomma med bilder, kvitton eller annat som styrker och visar skadorna, hur de har uppstått samt ålder, inköpsvärde och ett ersättningsanspråk. Då vissa saker är svåra att tyda när de uppkommit är det alltid kund som måste bevisa att skadan ej fanns innan flytt och transportören är vållande. moment upptagna under ”kundens ansvar” ersätts ej. Ersättningen beräknas alltid från bohagets marknadsvärde vi tiden för skadan.
a) I första hand skall skadan repareras, och ersättningen omfattar reparationskostnaden men skall aldrig överstiga marknadsvärdet.
b) Om reparationskostnad är för hög eller kan ej åtgärdas lämnas ersättning för värdeminskning. Om man blir tvungen att ersätta föremålet med en likvärdig sak eller lämnar full ersättning för skadan övergår äganderätten på föremålet till transportören, om denne begär det.
OBS!
Flytten måste alltid vara till fulloreglerat innan skadeersättning betalas ut, vid utebliven betalning av flytt utgår ingen ersättning.
14. Saknad innehåll
Kunden måste alltid inspektera innehållet efter utförd flytt, krav på saknad innehåll av bohag accepteras ej av J2 eller dess partners efteråt. Kunden MÅSTE dock alltid kunna styrka att sakerna fanns med i flytten annars ersätts de ej. Saker med ett värde över 3000: – skall märkas tydligt och framkomma att de skall ingå i flyttlasset, Vid utebliven deklaration av dessa varor ansvaras ej och kan därför ej ersättas och bör ombesörjas av kund och ej ingå i flyttlasset.
15. Reklamation
Kunden bör besiktiga bohaget och kontrollera eventuella transportskador snarast efter att uppdraget har slutförts, dock senast inom fem (5) arbetsdagar.
16. Tvist
Uppkommer en tvist skall man alltid försöka lösen den genom en frivillig överenskommelse. Om inte parterna kommer överens kan ärendet prövas av Nyköpings Tingsrätt på kundens begäran.